חדשות

הר"י מינתה ועדה לבחינת מתכונת העבודה של המתמחים | "מרשם": מדובר בספין

פרופ' רן טור כספא ופרופ' יוסף קלאוזנר יעמדו בראש הוועדה שמסקנותיה יוגשו בתוך חצי שנה | יו"ר הר"י: "נעשה הכל כדי למצוא את המודלים הנכונים ביותר" | ארגון המתמחים מרשם: "מדובר במסע השתקה והפחדה"

מחאת המתמחים לקיצור תורנויות. צילום: ארגון מרשם

פרופ' רן טור כספא, שכיהן עד לא מכבר כדיקן הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת וכיו"ר הוועדה לשיפור הטיפול במחלקות הפנימיות, ופרופ' יוסף קלאוזנר, מנהל מרכז הסרטן בית החולים איכילוב בתל אביב ויו"ר המועצה הלאומית לכירורגיה, יעמדו בראש ועדה עליונה לבחינת מתכונת העבודה של הרופאים והמתמחים ואופי התורנויות בבתי החולים. על מינוי הוועדה הודיע הבוקר (ג') יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי.

פרופ' חגי מסר כי בכתב המינוי של הוועדה נקבע שתפעל בשיתוף עם המועצה המדעית, פורום המתמחים, פורום המומחים הצעירים, פורום הסטז'רים, נציגי האיגודים המקצועיים ונציגי הנהלות בתי החולים.

פרופ' ציון חגי, יו"ר הר"י. "לקדם את ביצועה של רפורמה זו לטובת מערכת הבריאות"

המנדט שניתן לוועדה הוא: "לחתור לפתרונות ישימים לשיפור רווחתם של הרופאים ובפרט המתמחים, בין היתר באמצעות בחינת קיצור משך התורנות - ובלבד שהדבר לא יפגע באיכות הטיפול, ההכשרה וההתמחות. מסקנות הוועדה יובאו לשולחן הדיונים במסגרת המו"מ על ההסכם הקיבוצי החדש מול המדינה והמעסיקים".

הוועדה תחל לפעול כבר בימים הקרובים. הוטל עליה להגיש המלצות ביניים ליו"ר ההסתדרות הרפואית בתוך שלושה חודשים ואת המסקנה הסופית בתוך שלושה חודשים נוספים לכל המאוחר, כלומר בתוך שישה חודשים ממועד המנוי.

הוועדה העליונה מהווה המשך וכחיזוק לצוותי העבודה שכבר פועלים בהר"י מאז כשנתיים, במסגרתם נבחנו כמה מודלים של תורנויות רופאים ומתמחים הנהוגה כיום בעולם. התקיימו בנושא הזה כמה "שולחנות עגולים" בהובלת פורום המתמחים ובוצעה התקשרות עם חברת הייעוץ דלויט. הוועדה תרכז ותבחן את המודלים השונים שייבחנו באמצעות כמה פיילוטים שיבוצעו במחלקות ובמקצועות הרפואה השונים.

פרופ' חגי מסר כי עדכן את ראש הממשלה בנימין נתניהו באופן אישי על היוזמה וביקש שיורה למשרדי האוצר והבריאות "להקצות את כל המשאבים הנדרשים לכך על מנת שניתן יהיה לקדם את ביצועה של רפורמה זו לטובת מערכת הבריאות בכלל ולטובת המטופלים והרופאים בפרט".

פרופ' חגי: "מיד עם כניסתי לתפקיד שמתי לי למטרה לקדם כמה רפורמות חשובות, בכללן את סוגיית קיצור שעות העבודה של הרופאים ואורך התורנות. הר"י, המייצגת 28 אלף רופאים ורופאות בישראל, קיימה דיונים אינטנסיביים בעניין הזה ובחנה בהם מודלים שונים בחו"ל, אולם מגיפת הקורונה קטעה את הדיונים הללו באיבם.

"נעשה הכל כדי למצוא את המודלים הנכונים, הטובים והישימים ביותר עבור הרופאות והרופאים, עבור המטופלים ועבור איכות הרפואה. הכדור נמצא עכשיו גם בידיים של ממשלת ישראל, שתצטרך להקצות את התקנים ואת כל המשאבים הנדרשים כדי להוציא את הדברים אל הפועל".

ד"ר אלה קיטרוסר  מתמחה בגינקולוגיה ב"שערי צדק" ויו"ר פורום המתמחים בהר"י שתשמש כמרכזת הוועדה, מסרה: "פורום המתמחים בשיתוף שאר הפורומים הצעירים בהר״י עוסק מאז כמה שנים בסוגיית אורך התורנויות וזאת באמצעות קבוצת העבודה המוקדשת לנושא הזה. עד היום הובלנו עבודה מעמיקה של בחינת המודלים השונים מהעולם, ערכנו סקר בין המתמחים וקיימנו דיונים עם ראשי האיגודים המקצועיים והמועצה המדעית. אנחנו שמחים לעלות מדרגה על ידי השקת הפיילוטים ועל ידי חיזוק קבוצת החשיבה והפיכתה לוועדה שתקבע את עתיד הנושא בשיתוף בכירי המערכת הרפואית".

ההודעה על מינוי הוועדה באה על רקע מחאות המתמחים שארגן ארגונם "מרשם" שקרא לחבריו לקיים הערב משמרת מחאה מול ביתו של שר הבריאות יולי אדלשטיין בהרצליה פיתוח. אלא שבקרב המתמחים עצמם נשמעים בימים האחרונים גם קולות אחרים שמתנגדים למחאה וטוענים שמהספרות המקצועית שאותה בדקו עולה כי מתמחים שעל ההתמחויות שלהם נכפו רגולציות ונקבעו שעות תורנות נמצאו לא מיומנים דיים לעצמאות בתחומי ההתמחות שלהם. הם אמנם סבורים שיש צורך להכניס שינויים במתכונת התורנויות ואורך המשמרות אבל יש להבחין בין מקצועות הרפואה השונים ולהתאים את התורנויות בהם בהתאם.

ארגון המתמחים: "הר"י איבדה את הלגיטימציה לעסוק בקיצור תורנויות"

בארגון המתמחים לרפואה מרשם נמסר בתגובה: "היינו רוצים לברך את הר"י על הצטרפותם למאבק המתמחים, אך לצערנו וכרגיל מדובר בספין של הר"י, בדיוק כפי שנהגה לאורך העשור האחרון בכל הנוגע לקיצור תורנויות המתמחים. מדובר בנסיונות השתקה מתוזמנים לקראת מחאת 26 השעות שתתחיל היום אחרי הצהריים מול הבית של שר הבריאות".

"תורנות של 26 שעות היא פשע למטופלים שלנו והיא פשע עבורנו ואנחנו משלמים עליה בבריאות שלנו ושל המטופלים שלנו. במקום תמיכה והובלה של המאבק, אנחנו עדים בשבועיים האחרונים למסע השתקה והפחדה שמתנהל על ידי הר"י בניסיון לעצור את מאבק המתמחים. 90% מהמתמחים מבקשים קיצור תורנויות - אי אפשר יהיה להשתיק אותם הפעם בוועדות מסמוס שהר"י מקיימים".

עוד ציינו במרשם: "הר"י איבדה את הלגיטימציה לעסוק בנושא קיצור תורנויות כאשר בעשור האחרון עשתה כל שביכולתה למנוע קיצור תורנויות ואף הכשילה. כל ניסיון להוביל מהלך כזה על אף שהדבר הוסכם ואושר ואף תוקצב בהסכם 2011. תשע שנים שלמות חלפו מאז. בזמן הזה אפשר היה להפוך עולמות, לתת עתיד ותקווה לאלפי מתמחים, לצאת לעשרות פיילוטים, לבחון אותם מכל כיוון, לבחור את הפיילוט הנכון לכל התמחות וכבר להורות על מתווה עבודה לקיצור תורנויות וליישמו בשטח. למעשה, דור שלם של מתמחים כבר היה אמור לסיים התמחות עם תורנויות מקוצרות.

"לכן, ההודעה של הר"י על הקמת 'ועדה' לבחינת הנושא כשחלק מחבריה הם מגדולי המתנגדים לקיצור תורנויות היא לא יותר מעלה תאנה שנועד להסתרת מבושיה ולזריית חול בעיני המתמחים והציבור כדי לפגוע במאבק האותנטי של המתמחים ולהחלישו".

נושאים קשורים:  הר"י,  חדשות,  מחאת המתמחים,  קיצור תורנויות,  פרופ' רן טור-כספא,  פרופ' יוסף קלאוזנר,  פרופ' ציון חגי
תגובות
אנונימי/ת
27.05.2020, 09:46

גם 12 שעות רצופות זה יותר מידי. יש חקיקה להעסקת נהגים צריך להעתיק אותה לרופאים. הקואליציה הדגימה שניתן לחוקק במהירות מכוון שמדובר בפיקוח נפש ראוי להזדרז גם במיקרה הזה

אנונימי/ת
27.05.2020, 20:42

תעבור/י לעבוד בפקידות . אין לך סיכוי לשרוד בתור בכיר .

אנונימי/ת
28.05.2020, 02:24

תשובה עניינית. כל הכבוד

אנונימי/ת
27.05.2020, 10:15

מקווה ששני מנהלים ותיקים שלא ביקרו בלילה במהלך תורנות בחדר מיון או מחלקה ב לפחות 15 השנים האחרונות בכלל מבינים מה המצב היום. מנהלים שביצעו משמרות של 30 שעות רצוף לא יבינו מה רוצים מתמחי,. לא יבינו מהי איכות החיים שהרופאים דורשים היום. רופא מרוצה מחייו הוא רופא טוב יותר למטופליו. לא בטוח שנושא זה של טובת המטופל ילקח בכלל בחשבון

אנונימי/ת
27.05.2020, 20:41

חברה אתם חיים בסרט
אני כבר 25 שנה מבצע תורנויות , מומחה כבר 15 שנה ומבצע תורנויות 2-3 בחודש לא השתנה דבר. תורנות היא תורנות
אתם פשוט דור מפונק שבאמת לא הייתי מקבל אתכם להתמחות. בושה

אנונימי/ת
27.05.2020, 21:06

הי, אני בדיוק כמוך, זאת אומרת כמעט, רק 22 שנים ורק 3-4 תורנויות בחודש, אבל אני חושב שהאמת היא איפשהו באמצע, גם הפתרון הוא באמצע. אבל רעי, אל תכנה אותם מפונקים .

אנונימי/ת
31.05.2020, 09:43

ועדה מיושנת של אנשים בפנסיה.... נועד לכשלון.... דעותיהם ידועות...